Product 2.3 Mobiliteit
Realisatie en prognose van indicatoren
Realisaties | Prognose | Streefwaarden | ||||||
Naam | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2026 | Bron |
% Inwoners dat tevreden is over verkeersveiligheid in de eigen buurt | 49% | 43% | 40% | 42% | 45% | 50% | 60% | Zaanpeiling |
Aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s | 326 | 394 | 494 | 810 | 1.000 | 750 | 1.500 | MRA-e |
Duurzaamheids-score van de mobiliteit in de gemeente | 4,46 | nb | 4,78 | 4,49 | 5,2% | 5,2 | 6,0 | CROW |
Toelichting:
% Inwoners dat tevreden is over verkeersveiligheid in de eigen buurt
De prognose voor 2024 is - gezien de huidige verkeersveiligheidstrends- 45%. Dit percentage is de afgelopen 3 jaar redelijk stabiel. Ondanks de toegenomen mobiliteit van de afgelopen jaren voelen bewoners zich niet onveiliger in het verkeer. Het aantal ongevallen is een aantal jaar stabiel. De komende jaren is de landelijke verwachting dat het aantal ongevallen op de weg zal toenemen als er niet wordt ingegrepen. De reden hiervoor is de toegenomen drukte op de fietspaden en de verkeersdeelname van ouderen aan het verkeer. Met de invoering van risico-gestuurd beleid zal de komende jaren in samenwerking met de vervoerregio Amsterdam ingezet worden op het keren van deze landelijke trend (Strategisch Plan Verkeersveiligheid en Regionale Aanpak Verkeersveiligheid 2030).
Aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s
Momenteel zijn er 836 laadpunten en worden 104 laadpunten voorbereid. Door een nieuwe aanbesteding stagneert de aanleg van laadpalen. Desondanks is de verwachting dat de gemeente Zaanstad 164 laadpunten gaat realiseren in 2024. Een prognose van 1000 laadpunten voor 2024 is realistisch.
Duurzaamheids-score van de mobiliteit in de gemeente
Door de inzet van meer elektrische bussen en een groter contingent aan aanvragen voor laadpalen van e-rijders, neemt het duurzaamheidscijfer toe .