Transitievisie Warmte
Als vervolg op de transitievisie warmte (2021) gaat Zaanstad dit jaar aan de slag met de gebiedsuitvoeringsplannen. De regierol van de gemeente is gedefinieerd in de conceptwet collectieve warmte. De kosten voor regie op de warmtetransitie en op wijkuitvoering zullen naar verwachting de komende jaren sterk toenemen, hier is later in het jaar meer duidelijkheid over.
In 2024 wordt er voor de gebieden Zaandam-Oost, Krommenie en Oud-Koog een analyse gedaan om in samenspraak voor verschillende belanghebbenden (binnen en buiten de organisatie) uit te zoeken welke warmteoptie het beste past. Naast maatschappelijk de laagste kosten (uitgangspunt Transitievisie warmte) wordt er ook gekeken naar andere aspecten zoals inpassing in de ondergrond en de invloed van netcongestie. Voor elke fase in deze gebiedsuitvoeringsplannen worden de relevante groepen betrokken voor participatie.
Aanpak Energiearmoede
Het plan van aanpak energiearmoede 2024-2025 wordt in het tweede kwartaal vastgesteld. Hierin zijn de belangrijkste aspecten: het opschalen van de energiefixers, het tweede convenant energiearmoede met de woningbouwcorporaties en een witgoedregeling. De nadruk komt te liggen op het bereiken van de doelgroep in samenwerking met de wijkteams, het Pact en de woningbouwcorporaties. De totstandkoming van het plan heeft langer geduurd dan verwacht. De aanbesteding voor fixers – naast de Fixbrigade – staat momenteel open. Afhankelijk van uitvoeringskracht van partners en van ontwikkelingen in energieprijzen moeten we de effectiviteit van onze aanpak regelmatig evalueren. Doel is om energiearmoede na 2025 onderdeel te maken van onze reguliere (armoede) aanpak.
Verduurzaming woningvoorraad
De raadsinformatiebrief Stand van zaken verduurzaming bestaande woningvoorraad (8519349) maakt de opgave verduurzaming meer specifiek. Ook staat er een concretisering in van de recent door de raad vastgestelde Uitvoeringsagenda Wonen op het onderdeel verduurzaming. De RIB maakt inzichtelijk dat op veel thema’s voortgang wordt gemaakt, maar dat er ook onvoorziene knelpunten zijn (zoals spanningsveld tussen isolatie en behoud van natuurwaarden). Dit vraagt extra inzet. Uiteindelijk zal dit leiden tot een bekrachtigd soortenmanagementplan (SMP). De kosten worden in eerste instantie binnen de begroting gedekt vanuit het Programma Verbetering Kwaliteit Bestaande Woningvoorraad (binnen programma 2). Tevens heeft BZK een specifieke uitkering beschikbaar gesteld aan de provincies om natuurinclusief isoleren te versnellen. Deze is recent door de provincie uitgewerkt in een subsidieregeling voor gemeenten waar Zaanstad aanspraak op kan maken. Bij de raadsinformatiebrief is de eerste versie van de Zaanse Energie Aanpak voor de Particuliere Woningvoorraad (ZEAPW) bijgevoegd. In dit document wordt expliciet dat extra inspanning nodig is om de gewenste CO2-reductie voor 2040 te realiseren.
Hernieuwbare energie
De verwachting is dat we de komende jaren een exponentiële groei gaan doormaken in het opwekken van hernieuwbare energie. Het niet afschaffen van de salderingsregeling en het realiseren van windturbines kan hieraan bijdragen. De verwachting is dat de spelregels voor windenergie dit jaar worden vastgesteld.